Pojmenování položek v navigaci

Na léto si dáme opět něco lehčího, podobně jako loni.

Záleží jak pojmenováváte položky v navigaci? Povedou jiné názvy k většímu zájmu u lidí?

Ukážeme si to na příkladu pro Češtinu 2.0.

Hypotéza

Čeština 2.0 používá navigační lištu, která je rozdělena na levou část (kategorie slovníku) a pravou část (doplňkové stránky).

V průběhu času jsme do pravé části přidali položku "Produkty". Jak rostla popularita webu, rozšiřovaly se i produkty a služby. Někam jsme tedy potřebovali umístit odkazy na Knihu a TV pořad na Streamu.

Vznikla tak položka "Produkty".

Moc jsme nad pojmenováním nepřemýšleli, nebyl čas.

Takto vypadal web před úpravou:

Úpravy

Po čase nám ale začalo hlodat v hlavě, jestli generické pojmenování "Produkty" je to nejlepší.

Tušili jsme, že nikoli.

Prokliků na tuto sekci webu bylo navíc pomálu.

Zkusili jsme tedy použít konkrétnější "Kniha a TV pořad", spustili A/B test a měřili, o kolik více či méně lidí nyní navštíví tyto dvě stránky.

Takto vypadal web po úpravě:

Výsledky

40 %.

Takový byl nárůst v zobrazených stránkách, když lidé v navigaci viděli "Kniha a TV pořad".

Obecné pojmenování "Produkty" dostalo na frak.

Závěr a ponaučení

Zkoušeli jsme testovat i pojmenování "Naše projekty", ale to neuspělo. Čísla mělo zhruba stejné jako textace "Produkty".

V tomto případě se nám tedy ukázalo, že konkrétnější pojmenování položky bude vhodnější než to obecné a generické.

Těžko ale generalizovat z jednoho testu.

Řešení pojmenovávat všechno konkrétně v navigaci není všespásné řešení. Nedá se aplikovat, pokud pod položku potřebujete nastrkat více podpoložek. Nevešla by se vám pak na řádek a nedává to pak mnoho smyslu.

Nicméně nám testování ukázalo cestu, že v tomto případě bude pro Češtinu 2.0 vhodnější využívat konkrétní pojmenování produktů.


Disclamer: To, co zafungovalo mě, nemusí zafungovat vám. Opakovaně se mi stává, že jeden A/B test dopadá na různých projektech odlišně. Co s tím? Testovat, testovat, testovat. A z výsledků jinde (tedy i u těch, co zde publikuji) si brát spíše inspiraci a šťouchance pro zlepšování vašeho vlastního webu.

Zbyšek Nádeník

Jsem specialista na UX a zvyšování konverzního poměru. Nejvíce se vám vyplatím, pokud máte e-shop nebo web a chcete ho postrčit k ještě lepším obchodním výsledkům. Pomoct vašemu projektu mohu jednorázovou UX analýzou nebo dlouhodobou optimalizací webu. Napište mi a probereme možnosti.

Chcete vědět o dalších článcích?

Šup sem s mailem a dám vám vědět, jakmile se na blogu objeví další článek.